Elementy identyfikacji wizualnej firmy – czyli o tym co wpływa na postrzeganie marki

Elementy identyfikacji wizualnej firmy – czyli o tym co wpływa na postrzeganie marki

Gospodarka i Biznes

Każda firma pragnie być rozpoznawalna na tle konkurencji. Aby odpowiednio wyróżnić się na rynku warto zadbać o odpowiedni system identyfikacji wizualnej marki.

Identyfikacja wizualna jest to całość symboliki stosowanej przez firmę, czyli wszystko to, po czym można rozpoznać określoną firmę wizualnie, jak kolorystyka, logo, logotyp i wiele innych elementów.

Dzięki tym wyróżnikom buduje się relacje z otoczeniem. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji.

Jak stworzyć odpowiedni system identyfikacji wizualnej marki?

Należy starannie zaplanować i zaprojektować różne elementy, takie jak: symbol firmy (czyli znak i logotyp firmowy), symbole dekoracyjne, druki firmowe (np. papier, koperty, dokumenty),  kolory firmowe, stemple firmowe, identyfikatory pracowników, ubiór pracowników, materiały reklamowe, firmowe środki transportu (samochody ciężarowe, osobowe), aranżacja wnętrz siedziby firmy oraz wygląd otoczenia, opakowania produktów, tablice i tabliczki informacyjne. Wszystkie elementy powinny być spójne i nawiązywać do siebie.

Stosując elementy systemu identyfikacji wizualnej marki należy zwrócić uwagę na wytyczne zawarte w księdze standardów CI, która jest opisem zasad i procedur stosowania tychże elementów (wzory, rysunki, instrukcje ich wykonania i zastosowania). W księdze tej należy zamieścić minimalne wielkości określające granicę czytelności danych elementów oraz wzór minimalny obrazów (pola ochronne). Księga zawiera standardy dotyczące m.in.: wszelkich symboli firmowych (logotyp, znaki firmowe, kolorystyka), druków firmowych (papier, koperty), wizytówek, tablic informacyjnych, oznaczeń infrastruktury, budynków, drukowanych form reklamowych, ulotek, broszur, a także ubioru pracowników.

Planując jednolity system identyfikacji wizualnej marki należy pamiętać o kilku ważnych zasadach.

Nazwa danej firmy musi nawiązywać do jej działalności, być jednoznaczna i odróżniać przedsiębiorstwo od jego konkurentów.

Nazwę tworzy się po przeprowadzeniu analizy firmy, charakteru jej działalności oraz rynku. Ważne jest także, aby raz ustanowiona nazwa nie ulegała zmianie. Logo, które jest graficznym przedstawieniem marki produktu, znaku firmowego i innych symboli umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp.,. tworzy się przez zastosowanie kolorów, określonego rozmiaru i kształtu liter, a także ich układu. Istnieje kilka rodzajów logo, najpowszechniejsze to tematyczne (graficzne przedstawia one daną branżę, którą reprezentuje dana firma), graficzne (przedstawia graficzne wyobrażenia jakiegoś obiektu: osoby, zwierzęcia lub rzeczy, których charakterystyczne cechy są zgodne z atrybutami danej firmy) oraz abstrakcyjne (jest kompozycją figur geometrycznych i nie mówi nic o branży, firmie, ani produkcie).

Logotyp natomiast  jest symbolem oraz nazwą firmy wraz z charakterystycznym dla niej stylem pisma.

Logotypy, które powstają na bazie liter i cyfr to monogramy (pierwsze litery pełnej nazwy np. ZUS – Zakład Ubezpieczeń Społecznych). Kolorystyka firmowa to kolor firmy, który ją wyróżnia i określa jej charakter. Ma duży wpływ na percepcję i świadomość odbiorców.

Kolor ożywia system identyfikacji firmy i po pewnym czasie staje się jednym z silniejszych elementów skojarzeniowych z daną organizacją.

Jeżeli chcesz wybrać kogoś, kto całościowo zajmie się identyfikacją wizualną dla Ciebie, wybierz Auch Studio – agencja zajmie się kompleksową strategię nie tylko stworzenia nowej identyfikacji ale także przeprojektowaniem obecnej.

Podobne

Search

Back to Top