Zużycie opon
Motoryzacja 7 sierpnia 2018Podczas zdobywania prawa jazdy instruktor uczy nas o właściwościach pojazdu oraz o odpowiednim dbaniu o jego stan. Wtedy to prawdopodobnie pierwszy raz spotykamy sie z przepisami o normach związanych z oponami samochodowymi.
Normy te regulują dokładnie stan opon, a ściślej mówiąc zużycie bieżnika. Jest to niezmiernie istotna sprawa, ponieważ to od niego zależy zachowanie pojazdu na drodze a co za tym idzie nasze życie. Z biegiem lat zapominamy już słów instruktora i czasem nawet nie sprawdzamy stanu naszych opon, zakładając ze skoro samochód przeszedł przegląd to wszystko jest dobrze. Opony jednak zużywają sie w zależności od warunków pogodowych i stylu jazdy.
Przyczyny zużycia
jest kilka przyczyn które wykluczają oponę z dalszego użytkowania. Przepisy prawa mówią, że opony poniżej 1,6mm bieżnika nie mogą być dopuszczone do ruchu drogowego. Odklejenie bieżnika czy zdeformowanie opony w stopniu utrudniającym jazdę też zwiększają ryzyko wypadku.
Wszelkie przecięcia spowodowane np najechaniem na ostry przedmiot to tylko kwestia czasu nieszczęśliwego wypadku. Przed każdą dalszą wyprawą warto dobrze się przyjrzeć stanu naszych opon, sprawdzić ciśnienie które ma wpływ na ścieranie sie bieżnika, a najlepiej podjechać na wulkanizację aby kompleksowo sprawdzili oraz naprawili ewentualne braki.
Oznaki zużycia
nasza opona sama mówi nam o tym co źle na nią wpływa, a to za sprawą starcia bieżnika. Możemy wyróżnić 4 typy ścieralności bieżnika
- zużycie środkowe
- zużycie boczne
- zużycie jednostronne
- zużycie miejscowe
Zużycie środkowej części opony najczęściej spowodowane jest długą jazdą ze zbyt dużym ciśnieniem przez co środek opony jest wypchany przez dętkę na zewnątrz lub po prostu zbyt agresywny styl jazdy samochodem.
Zużycie boczne po obu stronach opony najczęściej spowodowane zbyt niskim ciśnieniem przez co środek opony nie jest nadmiernie eksploatowany a największe obciążenie przyjmują na siebie boki
Zużycie jednostronne to najczęściej skutek źle ustawionej zbieżności kół (wystarczy wjechanie w dziurę aby zbieżność uległa zmianie ) lub problem z zawieszeniem.
Zużycie miejscowe jest spowodowane najczęściej przez gwałtowne hamowanie lub nieprawidłowe wyważenie opon.