Jak za pomocą zmysłów zawrócić klientowi w głowie
Produkty 17 maja 2017Współczesne działania, które mają za zadanie zwiększyć sprzedaż, opierają się właśnie na zmysłach i emocjach klienta.
Marketing sensoryczny wykorzystuje naturalne i podświadome zachowania do zwiększenie skuteczności sprzedaży, a także w celu polepszenia interakcji z klientem. Takie działania marketingowe stosują już wszystkie większe marki, co świadczy o potwierdzeniu ich skuteczności.
Ważne jest, aby pobudzić u klienta wszystkie pięć zmysłów jednocześnie, a nie tylko skupiać się na jednym. Jakie kroki należy więc podjąć, aby reklamowany produkt został odebrany jako coś wartościowego i powszechnie dobrego? Oto kilka możliwości, które wpływają na decyzje klientów.
- Design – główny wyznacznik tożsamości marki jaki jest odbierany przez zmysł wzroku. Wybór produktów w sklepach jest ogromny, dlatego firmy chcą za wszelką cenę wyróżnić się i zwrócić naszą uwagę. Design jest formą zachęcenia do zakupu i przeciągnięcia wzroku. Opakowania więc grają kluczową rolę, dana marka głównie za ich pomocą może wyróżnić się na półce, na tle pozostałych produktów do tego samego zastosowania. Liczy się pomysłowość i kreatywność projektantów graficznych, aby produkt prezentował się w możliwie najoryginalniejszy sposób i przyciągał uwagę.
- Wystrój wnętrz – najważniejszy czynnik, który decyduje o pierwszym wrażeniu. Wystrój jasno określa do jakiej grupy odbiorów jest skierowany sklep, dodatkowo źle zaaranżowany może działać negatywnie, np. klient może czuć się przytłoczony i zniechęcony.
- Kolor – także istotny czynnik, badania już niejednokrotnie udowodniły, że kolorystyka wpływa na samopoczucie i nastrój człowieka. Biel kojarzona jest ze spokojem i elegancją, zieleń ukaja nerwy i działa relaksująco, a jaskrawe kolory pobudzają bodźce, dlatego tak ważna jest odpowiednia mieszanka kolorów i właściwy dobór pod specyfikę sklepu.
- Światło – nie chodzi tu o zwykłe zapalenie żarówki, lecz posługiwanie się światłem precyzyjnie i świadomie. Jasne światło sprawia, że produkty są lepiej wyeksponowane i dobrze widoczne. Należy więc zadbać o satysfakcjonującą nas moc naświetlenie i odpowiednie nakierowanie lamp.
- Materiał – zmysł dotyku najczęściej ocenia jakość produktu. Przed zakupem zwracamy uwagę z czego wykonany jest przedmiot i przeważnie podnosimy go do góry, kilka razy obracając w dłoni. Chyba każdemu zdarzyło się spacerując po sklepie zatrzymać się, tylko po to by czegoś dotknąć, potrzymać w ręku. Takie zachowanie jest całkiem normalne, ponieważ materiał wiele może powiedzieć nam o produkcie i być czynnikiem decydującym o spakowaniu go do koszyka sklepowego.