Układy centralnego smarowania – rodzaje
Aktualności 19 października 2018Pojawienie się układów centralnego sterowania na początku XX wieku pozwoliło na zrewolucjonizowanie przemysłu. Dzięki temu wkładowi maszyny mogą być regularnie smarowane, bez ingerencji człowieka, co umożliwia zapobieganie zatarciom, a także uskutecznia pracę maszyn. Zmniejsza ilość usterek i pozwala na zaoszczędzenie nawet do 50 procent smaru. Istnieje kilka rodzajów układów centralnego smarowania. Poniżej poznamy ich rodzaje i specyfikację.
Smarowanie układów mgłą olejową
Wspomniana w tytule mgła olejowa to innymi słowy smarowanie natryskowe. Smarowanie układów przy pomocy mgły olejowej polega na podawaniu stałego strumienia powietrza do punktu smarowania. To właśnie powietrze stanowi środek transportu dla niewielkich ilości oleju. Regularne wprowadzanie oleju umożliwia stworzenie powierzchni smarowanej i zmniejsza tarcie. Dzięki czemu zużycie elementów znacznie się zmniejsza. Smarowanie natryskowe to stosunkowo nowe rozwiązanie, biorąc pod uwagę historię układów centralnego smarowania, która, jak wspomnieliśmy, sięga początku wieku XX. Mgła olejowa wykorzystywana jest głównie w smarowaniu otwartych punktów — kół łańcuchowych, łańcuchów, prowadnic oraz przekładni zębatych.
Smarowanie MQL
Smarowanie MQL wprowadzone zostało, aby zastąpić standardowe systemy chłodzenia. W tym wypadku stosuje się niewielkie, a wręcz minimalne ilości oleju. I tutaj wykorzystuje się sprężone powietrze, które przepływa w sposób kontrolowany. Dzięki temu przenosi lub doprowadza olej, który przybiera postać mgły. Smarowanie MQL pozwala na zachowanie wysokiej wydajności obróbki.
Smarowanie dwuliniowe
Niektóre maszyny pracują w bardzo trudnych warunkach — pył, brud, błoto — w przypadku tego rodzaju maszyn najlepiej sprawdza się właśnie smarowanie dwuliniowe. Polega ono na pracy modułowej rozdzielaczy, którą można łatwo konfigurować i rozbudowywać system. Smarowanie dwuliniowe opiera się o dwie linie smarowania, które system uruchamia automatycznie na przemian za pośrednictwem zaworów. Cykl smarowania ma swój koniec, gdy w obu liniach nastąpi wzrost ciśnienia. System dwuliniowy pozwala na sterowanie każdego rozdzielacza niezależnie od innych. To bardzo istotne podczas pracy w trudnych warunkach, w których błoto czy pył mógłby zatkać któryś z nich. Tak więc jeśli jeden element zostanie zablokowany — pozostałe wciąż mają możliwość dalszego funkcjonowania.
System 26
Podstawą działania systemu 26 są rozdzielacze progresywne. Rozdzielacze progresywne pozwalają na dozowanie odmierzonego środka smarnego pod ciśnienie do każdego punktu. System 26 posiada budowę modułową. Modułowość systemu umożliwia skonfigurowanie i dopasowanie podzespołów do każdego systemu. Dodatkowo system 26 ma niskie koszta utrzymania oraz modernizacji układu. Systemy progresywne cechują się posiadaniem wielu konstrukcyjnych zmiennych. Włącznie z częstotliwością oraz ilością podawanego smaru w konkretnych miejscach układu. A także umożliwiają modyfikację ilości punktów, ciśnienia pompy oraz rodzaju sterowania czy nawet miejsca montażu.
Wśród układów centralnego smarowania możemy znaleźć cztery podstawowe rodzaje, których zastosowanie różni się od przeznaczenia maszyny. Tak więc w przypadku maszyn budowlanych, które wykorzystywane są w trudnych warunkach — skorzystamy ze smarowania dwuliniowego. Smarowanie systemem 26 okazuje się doskonałym wyborem, kiedy niezbędna jest nam elastyczność wykorzystywanego systemu i jego modułowość. W przypadku otwartych punktów, takich jak łańcuchy czy koła łańcuchowe warto zastosować system dwuliniowy, który został zaprojektowany właśnie do tego celu i cieszy się największą wydajnością w tej kwestii. Układy centralnego smarowania cieszą się swoją popularnością od początku XX wieku i dzięki wielu międzynarodowym graczom takim jak na przykład SKF rozwijana jest technologia systemów. Dzięki najnowszym układom centralnego smarowania możemy oszczędzić zarówno na ilości wykorzystanego smaru, jak i na ilości napraw, których ryzyko zmniejsza się wraz z dobrymi układami smarowania.