
Pop up store – idea tego rodzaju marketingu
Aktualności 19 listopada 2018Marka ma wiele możliwość, aby się promować i jedną z nich jest wystawienie czasowego pop up store w miejscu często uczęszczanym przez ludzi. Jest to świetna inicjatywa, która pozwala nie tylko na chwilowe promowanie marki, ale także na jej rozpoznawalność w dłuższym okresie czasu. Przeważnie, okres istnienia pop up store wynosi od 1 dnia do nawet 3 miesięcy. Takie stoisko ustawiane jest w miejscach, w których na co dzień przebywa bardzo dużo ludzi – najczęstszymi lokalizacjami pop up store są więc galerie handlowe, ruchliwe ulice, czy też (w trakcie lata) plaże. Pop up store są też kojarzone ze wszelkiego rodzaju festiwalami, obchodami dnia miasta czy też targami branżowymi.
Pop up store – historia tego rodzaju marketingu
Pierwszy pop up store powstał w roku 1997 w Los Angeles w Stanach Zjednoczonych. Jego twórcami było dwóch mężczyzn – Jed Wexler oraz Patrick Courrielche. Stoisko, które stworzyli, nazwali The Ritual Fashion and Music Expo i stało ono zaledwie jeden dzień. Sprzedawanymi na nim produktami, były niszowe ubrania kalifornijskich producentów. Podczas tego jedynego dnia, w trakcie którego stało to stoisko, cieszyło się ono niewyobrażalną wręcz popularnością, a zyski, które osiągnęło przez ten czas znacząco przebijały zyski zwykłego sklepu w trakcie takiego samego okresu czasu. Niemniej to nie wszystko!
Wzrost zakupów danych produktów utrzymał się znacznie dłużej, niż tylko przez ten jeden dzień, w którym stał „The Ritual Fashion and Music Expo”, ale zainteresowanie niszowymi ubraniami kalifornijskich marek pozostało na dłużej! Na ogromny sukces tego przedsięwzięcia złożyło się kilka czynników: przede wszystkim elitarność miejsca, które po jednym dniu zniknęło, po drugie odpowiednio dobrana muzyczna oprawa, a po trzecie mniej formalne relacje na linii klient – sprzedawca. To właśnie w ten sposób powstał pop up store – rodzaj marketingu, który dzisiaj przynosi ogromne zyski.

źródło: IMS
A jak jest w Polsce? Po raz pierwszy na naszym rodzimym rynku, pop up store został zrobiony przez markę H&M, w Warszawie, na lewym brzegu Wisły, w knajpie Miasto Cypel. Sklep stworzony przez H&M egzystował zaledwie 3 tygodnie, podczas wakacji, a gościom towarzyszyła muzyka, codziennie grana przez innego DJ. Innym przykładem pop up store, który stanął w Polsce, to stoisko zrealizowane dla marki Zalando, na którym oprócz rzeczy do kupienia, można było także uzyskać porady od profesjonalnych stylistów. To stoisko stało zaledwie 4 dni.
Idea pop up store
Ideą pop up store jest stworzenie miejsca unikalnego, które istnieć będzie zaledwie krótki okres czasu. Najczęściej pop up store jest otwarty pomiędzy 1 dniem, a nawet 3 miesiącami. Po tym okresie stoisko znika. Po drugie, ogromnym plusem pop up store, jest także ich lokalizacja, ponieważ przeważnie pojawiają się one w miejscach ruchliwych, tam gdzie na co dzień jest dużo ludzi. Dlatego też, najczęściej takie stoiska można znaleźć w galeriach handlowych, przy plażach w trakcie lata, czy podczas obchodów dni miasta lub podczas festiwali.
Poza tym, w pop up store przeważnie obowiązują niższe, promocyjne ceny, które dodatkowo zachęcają do zostawienia w takim miejscu pieniędzy. W pop up store istnieje także możliwość promocji nowych, jeszcze nie wystawionych do regularnej sprzedaży, produktów. Cała marka ma możliwość świetnej promocji i doskonałego marketingu, który pozwoli na jej zapamiętanie na dłużej.
Podsumowanie
Pop up store jest więc świetnym rodzajem marketingu, który nie tylko jednorazowo zwiększa sprzedaż danej marki, ale także zwiększa świadomość dotyczącą tej marki. Na świecie ten rodzaj marketingu jest niezwykle popularny i w samej Wielkiej Brytanii rynek ten wart jest 2,3 mld funtów i funkcjonuje tam nawet do 10 tysięcy stoisk. Także w Polsce, stoiska pop up store dają naprawdę wymierne efekty i coraz więcej marek decyduje się na postawienie takiego tymczasowego sklepu w jakiejś często uczęszczanej przez ludzi lokalizacji.